Archives

All posts for the month November, 2010

AZAN

Published 26 November 2010 by chaleeya

ADAB MENDENGAR AZAN

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa Dan waktunya
Yang tidak Kita ketahui.Coba Kita amati.. Mengapa
Kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat
Berkata apa-apa.. Lidahnya kelu, keras Dan hanya mimik
Mukanya yang menahan kesakitan ‘ sakaratulmaut ‘ .
Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: ‘ Hendaklah
Kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah
Akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. ‘
Ini jelas menunjukkan, Kita disarankan agar mendiamkan
Diri, jangan berkata apa-apa pun sewaktu azan
Berkumandang . Sebagai orang beragama Islam Kita wajib
Menghormati azan Banyak fadhilatnya . Jika lagu
Kebangsaan Kita diajar agar berdiri tegak Dan diamkan Diri.
Mengapa ketika azan Kita tidak boleh mendiamkan diri?
Lantas siapa yang berbicara ketika azan, Allah
Akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita takut dengan
Kelunya lidah Kita semasa ajal hampir tiba maka Kita
Tidak dapat mengucap kalimah ‘ Lailahaillallah. . ‘ yang
Mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika
Nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan
Syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama
menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah
ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.
‘ Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian
yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah ‘ Lailahaillallah. . ‘
semasa sakaratul maut menghampiri kami… Amin… amin.. amin Yarobbala ‘ lamin. . ‘

Sesuatu yang tak pernah terjangkau di akal fikiran ku ini.
Subhanallah. ..

Ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan mengalunkan azan,

mengakui ‘ Bahawa Allah Saja Yang Patut Disembah,
dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah. ‘ Diawali dengan Indonesia yang terletak dibahagian timur dengan ratusan kepulauan-nya dan jumlah
penduduknya sebanyak 180 juta.


Sebaik masuk waktu Subuh, Azan mulai berkumandang dari kawasan ini dengan ribuan Bilal yang akan melaungkan
Ke-Agungan Allah S..W.T Dan Nabi Muhammad S.A.W.

Proses ini akan bergerak kearah barat kepulauan Indonesia .

Perbedaan waktu antara timur dan barat Indonesia adalah 1-1/2 jam.Belum alunan
Azan merata Indonesia selesai, dimulai pula di Malaysia .


Berikutnya di-Burma dan dalam waktu satu jam selepas Azan dialunkan di-Jakarta,
tiba giliran Dacca di Bangladesh.


Berikutnya alunanannya akan kedengaran di Calcutta dan terus ke Srinagar dibarat India .

Perbedaan waktu dikota-kota Pakistan adalah 40 menit jadi dalam jangka waktu ini,

Azan akan berkumandang diseluruh Pakistan.Belum berakhir
di-Pakistan,


Azan akan bermula pula di Afghanistan dan Muscat.Perbedaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah satu jam.


Dalam jangka waktu
ini, Azan akan berterusan dilaungkan di UAE, Makkah, Madinah, Yaman , Kuwait dan Iraq .

Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur Atlantik.

Jarak masa Azan mula dialunkankan di Indonesia sehingga ke pantai timur Atlantik
adalah 9-1/2 jam.Belumpun Azan Subuh berkumandang di pantai Timur Atlantik, Azan Zuhur kini sudah mula dilaungkan di Indonesia.


Ini berterusan
bagi setiap waktu sembahyang, tidak putus-putus.

Subhanallah, begitu hebat dan agungnya Islam!

Kalaulah setiap kawasan boleh memasang pengeras suara, akan bergetar satu dunia dengan alunan Azan yang tidak putus-putus.

Allahu Akhbar!

Advertisements

SINAR CAHAYA AYAT KURSI

Published 26 November 2010 by chaleeya

Untuk renungan kita bersama….

Dlm sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas
pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami
terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap
kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah
 sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan
 lari bersama-sama dengan salam itu.

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya,
    Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu,
  dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia
   akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur,
   Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu,
  Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur,
   setiap perbuatan orang yang benar,  pahala nabi2, serta Allah melimpahkan
  rahmat padanya..

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka
  Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya – mereka semua
   memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT
  akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang
  yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan
  niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

  Dari Abdullah bin ‘ Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda,
    ‘ Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat… ‘

  ‘ Utamakan SELAMAT dan SEHAT untuk Dunia-mu, utamakan SHOLAT dan ZAKAT
    untuk Akhirat-mu ‘

  Subhanallah. ..

setia padaNya & jangan sesekali mempertikaikan kasih sayangNya

Published 26 November 2010 by chaleeya

Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,
Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,
Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.
Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun… Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya.

Ya Allah Ya Tuhanku… Ampuniku yang sEriNg Lalai…..

Published 19 November 2010 by chaleeya

 

Padamu Ku Bersujud

Ku menatap dalam kelam
Tiada yang bisa ku lihat
Selain hanya namaMu ya Allah

Esok ataukah nanti
Ampuni semua salahku
Lindungi aku dari segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
Jadikan aku selamanya
HambaMu yang selalu bertakwa

 

Ampuniku ya Allah
Yang sering melupakanMu
Saat Kau limpahkan karuniaMu
Dalam sunyi aku bersujud

Esok ataukah nanti
Ampuni semua salahku
Lindungi aku dari segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
Jadikan aku selamanya
HambaMu yang selalu bertakwa

Ampuniku ya Allah
Yang sering melupakanMu
Saat Kau limpahkan karuniaMu
Dalam sunyi aku bersujud

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
Jadikan aku selamanya
HambaMu yang selalu bertakwa

Ampuniku ya Allah
Yang sering melupakanMu
Saat Kau limpahkan karuniaMu
Dalam sunyi aku bersujud
Padamu

~~~~>  Ya Allah Ya Tuhanku…. ampunilah dosaku Ya Allah….. sesungguhnya aku cuma insan biasa yang sering leka lagi lalai dalam memikul tanggungjawabku sebagai hamba-Mu di muka bumi ini…. Ampunilah segala dosa ku… kau terimalah taubat hamba-Mu ini Ya Allah…. Dalam mengharungi liku-liku kehidupan ini,  aku tersedar betapa KHILAF nya diri ini, terasa JAHIL….. terasa seakan aku begitu jauh dari-Mu…..

Ya ALLAH ya Tuhanku…. Ampunilah segala dosaku…

Kurniakanlah kepadaku ketetapan iman, bimbinglah daku kejalan-Mu yang benar……  AMIN…….

KeKECEWAan itu tanda kasih SAYANG??…..

Published 11 November 2010 by chaleeya

Salam…..

Hidup nie ibarat roda….jap kite kat atas… jap kite kat bawah…. Kita sebagai manusia biasa sering lupa akan adat resam kehidupan di dunia ni…. Kita juga sering mengeluh apabila kita di bawah… Mcm2 la ayat yg kurang sedap di dgr akan keluar dr mulut… dan kita akan bergembira apabila kita ada di atas… Kitaran kehidupan ini akan berulang sehingga lah kita menghembuskan nafas yang terakhir kat dunia nie……

Saya ada terbaca satu artikel di sebuah majalah… Kekecewaan Itu Tanda Kasih Sayang…??? agak menarik isi kandungan nya….  Bila baca artikel ni teringat  pada seseorang yang pernah meluahkan masalah yg dihadapinya satu ketika dulu pada saya… Jadi sy dengan berbesar hati ingin berkongsi dengan kengkawan semua…. Sebagai peringatan dan pedoman kite hidup di dunia yg semakin mencabar nie…

~~ chaleeya's blog ~~

Allah sedang memanggil….

Apabila kita kecewa, sebenarnya ALLAH SWT sedang memanggil kita utk menghampirinya…. Masakan tidak, jika selama ini kita selalu alpa akan kewujudan-Nya kini kekecewaan membawa seseorang itu menghampiri-Nya dengan begitu dekat sekali…

 

Hanya yg menjadi persoalan nya, adakah kita mahu mendekati-Nya atau kita tenggelam dalam kekecewaan yang kita cipta sendiri??…. Jika kita tenggelam dalam lubuk kecewa, maka kita tidak dapat merasa kasih sayang Allah yang sedang menaungi kita…

Kita tenggelam dalam kesibukan mencari jalan keluar kpd masalah dan tanpa sedar kita sudah bertuhankan masalah, bertuhankan kekecewaan. APabila kita mewujudkan ikatan yg kuat dgn kekecewaan maka kita sebenarnya hanya menambah beban yg tidak seharusnya wujud.Seseorang itu akan semakin terbeban dengan perasaannya…

Jika seseorang itu dpt melihat kekecewaan itu sebagai satu dari tanda2 kasih sayang ALLAH SWT maka kekecewaan itu pasti akan lenyap dan kebahagiaan akan mula mengambil tempat. Mungkinramai yang akan berkata bhw cukup senang untuk membuat kenyataan tetapi bagi yang memikulnya, ia tidak mampu memperkatakannya…

Justeru itu, adalah lebih baik untuk kita sama2 berkongsi jalan dan caranya untuk menukarkan kekecewaan kepada kebahagiaan daripada hanya membicarakannya secara perasaan…

Pertama, kita perlu memahami bahawa hanya ALLAH SWT yang tahu apa yang terbaik untuk diri kita, kerana Dia maha mengatur perjalanan hidup setiap hambanya. Maka seandainya kekecewaan sudah mula dirasai kembalilah kepadanya dengan sepenuh jiwa dengan memperkuatkan jiwa dan mental.

Kecewa itu tanda kasih sayang ALLAH SWT dan ingatlah rahmat ALLAH sentiasa mendahului kemurkaannya… Maka lihatlah kekecewaan itu dengan melihat kurniaan kasih sayang bukan dengan keluh kesah yang membawa derita. WALLAHUALAM…..

biler hati sedang berbunga riang…….

Published 10 November 2010 by chaleeya

Salam to ols of u…. hehehe… tetibe hari nie rase cm nk jiwang jup…. Ske sgt lagu nie… sbb lagu nie mempunyai lirik lagu yg sgt bermakne…. kikiki… saje nk share ngn u ols ape yg den raso nie ha…..xmo la bile sedih jer baru nk citer kat kengkawan kan… time happy nie pon ape salah nyer share ngn kengkawan… atleast x ler klua statement ” biler susah baru r carik kawan…” heh heh heh… (^_______^)

 

p/s: lagu nie den tujukan utk si “DIA”….. hehe

 

Once Dewa – Dealova (OST Dealova)

Aku ingin menjadi mimpi indah dalam tidurmu

Aku ingin menjadi sesuatu yg mungkin bisa kau rindu

karena langkah merapuh tanpa dirimu

oh karena hati tlah letih

Aku ingin menjadi sesuatu yg selalu bisa kau sentuh

Aku ingin kau tahu bahwa ku selalu memujamu

Tanpamu sepinya waktu merantai hati

Oh bayangmu seakan-akan 

 Kau seperti nyanyian dalam hatiku

Yang memanggil rinduku padamu

Seperti udara yg ku hela kau selalu ada

Hanya dirimu yg bisa membuatku tenang

Tanpa dirimu aku merasa hilang

Dan sepi, dan sepi

Selalu ada, kau selalu ada

Selalu ada, kau selalu ada

 

~~ chaleeya's blog ~~